سرمایه گذاری جمعی با درخواست مقدار کمی پول از تعداد زیادی از افراد، روشی برای افزایش سرمایه است. به طور سنتی، تامین مالی یک کسب و کار، پروژه یا سرمایه گذاری شامل درخواست از چند نفر برای جمع آوری مقدار زیادی پول می شود. Crowdfunding این ایده را با استفاده از اینترنت برای صحبت با هزاران نفر یا میلیون ها نفر از سرمایه گذاران بالقوه تغییر می دهد. به طور معمول، افرادی که به دنبال وجوه مالی هستند، یک نمایه از پروژه خود را بر روی وب سایت ایجاد می کنند. سپس می توانند در کنار شبکه های سنتی دوستان، آشنایان خانوادگی و کار، برای جمع آوری پول از رسانه های اجتماعی استفاده کنند.

سرمایه گذاری جمعی در یک نگاه

سرمایه گذاری جمعی یک روش افزایش سرمایه از طریق تلاش جمعی دوستان، خانواده، مشتریان و سرمایه گذاران فردی است. این رویکرد به تلاش جمعی یک مجموعه بزرگ از افراد در درجه اول آنلاین از طریق رسانه های اجتماعی و پلتفرم های جمع آوری اطلاعات وابسته است و شبکه های آن ها را اهرمی برای قرار گرفتن در دسترس و معرض دید افراد قرار می دهد.

تفاوت سرمایه گذاری جمعی با روشهای دیگر سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری جمعی اساسا مخالف رویکرد جریان اصلی امور مالی کسب و کار است. به طور سنتی، اگر می خواهید سرمایه را برای شروع کسب و کار یا راه اندازی یک محصول جدید بیاورید، باید مدل کسب و کار، تحقیقات بازار و نمونه اولیه خود را آماده کنید و سپس ایده خود را به یک  جمع محدود یا افراد یا موسسات ثروتمند بسپارید. این منابع مالی عبارتند از بانک ها، فرشتگان سرمایه گذاری یا شرکت های سرمایه گذاری ریسک پذیر، که در واقع گزینه های شما را محدود به چند بازیکن اصلی می کند.

از سوی دیگر، پلتفرم Crowdfunding این قاعده را با معرفی کارآفرین، پلت فرم واحد برای ساخت، نمایش و اشتراک منابع خود به پایان می رساند. همچنین با استفاده از شبکه گسترده افراد، این روش به طور چشمگیری مدل سنتی را بهبود می بخشد. به طور سنتی، شما باید ماه ها از طریق شبکه شخصی خود به جستجو بپردازید، سرمایه گذاران بالقوه را بررسی کرده  و زمان و پول خود را برای جلوگیری از آن ها صرف کنید. با Crowdfunding، شما فرصت بیشتری برای رو به رو شدن با گروه های علاقه مندتر خواهید داشت و روش های بیشتری برای کمک به رشد کسب و کار خود به آن ها می دهید.

مزایای سرمایه گذاری جمعی

مزایای crowdfunding بیش از روش های سنتی است. در اینجا فقط تعداد کمی از مزایای احتمالی وجود دارد که به صورت خلاصه هر یک را توضیح می دهیم.

کشش:

وقتی یک کمپین crowdfunding را مدیریت می کنید، شما همچنین می توانید برای استارتاپ خود کشش ایجاد کنید. این اتفاق می تواند از طریق تعداد زیادی از پشتیبانان، پیش سفارش محصولات یا خدمات پیشنهادات استارتاپ خود و یا مقدار قابل توجهی از علاقه رسانه ها نشان داده شود. ایجاد کشش یک گام مهمی برای اثبات موفقیت و آماده شدن برای گردهمایی سرمایه گذاران است.

اثبات اجتماعی:

هنگامی که مشتریان بالقوه به محصول یا خدمات استارتاپ شما علاقه مند هستند، شما اثبات اجتماعی را ایجاد کرده اید. این اساسا نشان می دهد که افراد دیگر به آنچه شما انجام می دهید باور دارند. راه دیگری برای تولید اثبات اجتماعی این است که مشاوران برجسته در زمینه های مرتبط را به کار بگیرند.

پوشش خبری:

پوشش رسانه ای مفید می تواند شامل نمایش یک ویژگی شرکت شما در یک ایستگاه خبری مشهور، وبلاگ یا انتشارات چاپی باشد. پوشش مطبوعات بازدید شما را در کمپین افزایش می دهد و آگاهی از برند را برای استارتاپ شما ایجاد می کند. این نیز یک روش عالی برای تهیه پشتیبان خارج از شبکه شخصی است.

بازاریابی:

در طول دوره های Crowdfunding خود، شما می توانید فرصتی برای جذب طرفداران و رشد مخاطبان خود داشته باشید. نتیجه؟ کمپین شما همزمان با بازاریابی برای استارتاپ شما دو برابر شده است!

علاقه سرمایه گذار بالقوه:

سرمایه گذاران به کارآفرینی های بلند همتانه ای علاقه مند هستند که ایده های جذاب و با اثبات اجتماعی را پیدا کنند. اگرچه آنها در مورد محصول جدید خود در یک وبلاگ محبوب مطالعه می کنند یا در مورد کمپین های ابتکاری خود از یک دوست می شنوند، اما یک crowdfund موفقیت آمیز یک راه عالی برای جذب سرمایه گذاران است.

انواع Crowdfunding ها

  1. Crowdfunding مبتنی بر پاداش

پشتیبانان در Crowdfunding مبتنی بر پاداش، به طور معمول مبلغ کوچکی از پول (معمولا بین 1 تا 1000 دلار، اما گاهی اوقات بیشتر) در برابر پاداش کمک می کنند. برای این پاداش اغلب آیتم هایی مانند یک ساعت، آلبوم یا یک فیلم تولید می شود.  به عنوان مثال سرمایه گذار می تواند محصول یا لایسنس آن را با تخفیف بخرد.

Kickstarter و Indiegogo دو پلتفرم محبوب پلتفرم مبتنی بر پاداش هستند اما بسیاری از پلتفرم های دیگر وجود دارد. در حالی که برخی از نکات و استراتژی ها به شکل های دیگری از CrowdFunding اعمال می شود، این مجموعه تقریبا به طور کامل بر مبنای پاداش تمرکز دارد.

  1. اهدا

اهدا کنندگان در CrowdFunding مبتنی بر اهدا به طور کلی مقادیر کمی پرداخت می کنند. (معمولا بین 1 تا 1000 دلار، اما گاهی اوقات بیشتر). همانطور که از نام آن مشخص است در بسیاری از CrowdFunding مبتنی بر اهدا، همیشه پاداشی فراتر از قدردانی سازنده یا ذینفع پروژه (و احتمالا کسر مالیات) وجود ندارد.  CrowdFunding مبتنی بر اهدا سرمایه را بدون انگیزه یا به دلیلی مانند حفاری یک چاه یا ساختن یک مدرسه در آفریقا یا برای کمک به خیریه ها مانند پرداخت صورتحساب هزینه های درمانی فرد یا پزشکی انجام می دهند.

GoFundMe و Crowdrise دو پلتفرم محبوب مبتنی بر اهدا هستند اما تعداد زیادی دیگر از آنها وجود دارد. شما همچنین می توانید CrowdFunding  مبتنی بر اهدا را بر اساس Indiego و حتی Kickstarter انجام دهید، اما باید از راهنمایی های هر پلتفرم آگاه باشید. به عنوان مثال، در Kickstarter شما نمی توانید قول دهید که کمک های مالی را که به یک موسسه خیریه یا به علت دیگر جمع شده است، اهدا  می کنید.

  1. CrowdFunding مبتنی بر مشارکت

سرمایه گذاران در CrowdFunding مبتنی بر مشارکت با جمع آوری مقدار بیشتری از پول (حداقل 1000 دلار و اغلب خیلی بیشتر) فعالیت می کنند. هنگامی که سرمایه گذاران پول می گیرند، پاداش دریافت نمی کنند، بلکه به جای آن، یک بخش کوچکی از سهام در شرکت به خود اختصاص می دهند.

در نتیجه، CrowdFunding مبتنی بر مشارکت به طور معمول به منظور جمع آوری پول نه تنها برای یک پروژه خلاقانه یا علمی بلکه برای سرمایه گذاری در راه اندازی یا رشد شرکت استفاده می شود. اغلب این شرکت ها به جمع آوری پول با استفاده از سرمایه گذاران فرشته یا سرمایه داران ریسک ادامه می دهند.

AngelList و Crowdfunder دو مورد از محبوب ترین پلتفرم های سهامدارانه crowdfunding در ایالات متحده هستند، اما تعداد زیادی دیگر از آنها وجود دارد. Fundable، EarlyShares و CircleUp دیگر پلتفرم های محبوب  در ایالات متحده می باشند و Crowdcube و Seedrs در U.K.  و اروپا محبوب هستند.

  1. crowdfunding مبتنی بر وام

در crowdfunding مبتنی بر وام، این «پشتیبانان» یا «اهدا کنندگان» نیستند که پول را اهدا می کنند، بلکه وام دهندگانند که سرمایه گذاری می کنند. (گاهی اوقات این وام دهنده ها سرمایه گذاران نامیده می شوند).

بر خلاف دیگر شکل هایcrowdfunding، این یک مبادله برای پاداش یا مشارکت نیست. سرمایه گذاران پاداش و بخشی از سهام شرکت را دریافت نمی کنند، بلکه در عوض، وام می دهند و منتظر می مانند تا سود اصلی سرمایه پرداخت شود.

بنابراین بسیار شبیه به وام از بانک است، اما به جای قرض دادن یک مقدار بزرگتر از یک بانک، شما پول کوچکتری از چند نفر قرض می گیرید.

برگرفته از سایت های:

https://www.ukcfa.org.uk/what-is-crowdfunding/

https://www.fundable.com/crowdfunding101/benefits-of-crowdfunding

 

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *