سه دسته ی متداول از آزاردهنده ترین افراد محیط کار و نحوه ی تعامل با آنها

داشتن همکار بد نه تنها آزاردهنده است، بلکه می تواند بر کل مسیر شغلی (Career) شما تاثیرگذار باشد. رفتارهای چنین همکاری مدام باعث ایجاد استرس در محیط کار و بین همکاران دیگر شده، که این امر باعث کاهش بهره وری می شود. این نوع استرس در بلند مدت می تواند باعث به خطر افتادن سلامتی سایر کارکنان شود.

جودی فاستر –استادیار روان پزشکی دانشگاه پنسیلوانیان- روان پزشکی است که در این مورد تحقیق کرده و به نتایج خوبی رسیده است: “با همکارهای بد هم می توان کنار آمد!”.

فاستر معتقد است اگر بتوانید نوع شخصیت طرف مقابل را درک کنید،‌ بهتر می توانید رفتارهای ناخوشایند آنها را کنترل کنید.

“با کشف خشم پنهانی که دلیل رفتار آزاردهنده ی همکارتان است، می توانید نقشه ی راهی برای تعامل با او برای خود ترسیم کنید.”

در ادامه به توضیح نحوه ی تعامل با 3 دسته ی متداول از ناخوشایند ترین همکاران محیط کار خواهیم پرداخت:

  1. افراد خودشیفته

فرد خودشیفته مدام خودش را بزرگ جلوه می دهد، و به دنبال دریافت تعریف و تمجید از طرف دیگران است.

برخی ویژگی های رفتاری این تیپ عبارتند از: دستاورد های خود را بزرگ جلوه می دهند. در برابر قصور و کاستی ها، دیگران را مقصر می شمارند. حواس دیگران را پرت می کنند. به دنبال کسب ارزش و اعتبار از کار دیگران هستند و هنگامی که کسی از آنها سوالی می پرسد، سریع گارد می گیرند.

“پشت پرده ی این اعتماد به نفس کاذب، احساس ناامنی قرار دارد که برای مدت طولانی در وجود فرد رخنه کرده است.”

فاستر برای تعامل با همکار خودشیفته پیشنهاد می کند:

“اگر با فرد خودشیفته همکاری می کنید، سعی کنید با او دشمنی نکنید. و به دنبال فرصت هایی برای تعریف از او باشید. تعریف کردن از چنین افرادی باعث کاهش پرش های عصبی آنها می شود.”
و در عین حال درستکار بودن خود را حفظ کنید. اگر چنین همکاری نتایج مثبت شما را به نام خودش جا زد، راهی پیدا کنید که نشان دهد شما هم در انجام آن کار سهمی داشته اید. مثلا هنگام فرستادن ایمیل گزارش کار خود به او، مدیر و سایر همکارانتان را هم CC کنید.

البته اگر پرشهای خشمگین او باعث ایجاد احساس ناامنی و ناراحتی در شما می شود،‌ یا مدام کارهای شما را به نام خود معرفی می کند، بهتر است با مدیر خود در این باره صحبت کنید.

2. افراد به شدت جزئی نگر

دسته ی دیگری از همکاران آزاردهنده افرادی هستند که به شکل وسواس گونه به جزئیات توجه می کنند. این افراد اغلب معتقدند کارها باید با شیوه ی مخصوص خودشان انجام شوند و هنگام واگذاری کاری به دیگران، در مورد جزئیات انجام کار هم دخالت می کنند.

“این افراد به شدت شیفته ی نظم و انظباط،‌ کمالگرایی و کنترل امور هستند.” فاستر معتقد است افراد به شدت جزئی نگر اغلب نا منعطف بوده و نمی توانند به صورت بهینه تصمیم گیری نمایند.

تقریبا همه ی ما تجربه ی همکاری با چنین فردی را داشته ایم:

به همکاری فکر کنید که شما را مجبور کرده یک پروپوزال ساده را 10 بار بنویسید. صرفا به این دلیل که آنچه که نوشته اید باب میل او نیست!.

به گفته ی فاستر اغلب چنین افرادی به طور ناشایست ترفیع می گیرند! دلیل این اتفاق چیست؟

مدیران ارشد شرکت ها تمایل دارند وقت بیشتری را برای فکر کردن در مورد ایده های بزرگ و استراتژی های شرکت در اختیار داشته باشند. بنابراین افراد جزئی نگر را ترفیع میدهند. که این امر می تواند باعث نارضایتی و افزایش حجم کار سایر کارکنان شود.

فاستر توصیه می کند: “اگر با فردی همکاری می کنید که در مورد تک تک جزئیات پروژه جر و بحث می کند، بهتر است اجازه دهید او اوضاع را کمی کنترل کند.” البته این به این معنا نیست که تمام قدرت را به او واگذار کنید، اما بهتر است با جزئی نگری ذاتی آنها وارد جنگ مستقیم نشوید!

همچنین به یاد داشته باشید که به این افرادی قولی ندهید که نمی توانید پای آن بایستید. چون آنها به شدت به جزئیات دقت می کنند و اگر نتوانید به حرفتان عمل کنید، به شدت عصبانی خواهند شد.

3. آدم های صفر و یک

فاستر این افراد را “سرد و گرم” خطاب می کند. چنین افرادی در ابتدا به شما اعتماد به نفس می دهند، به تعریف و تمجید از شما می پردازند و یا حتی با شما طوری رفتار می کنند که حس کنید شما را به چشم دوست خود می بینند. ولی پس از مدتی، ممکن است تصمیم بگیرند شمارا کنترل کنند، یا از شما سواستفاده کنند و یا حتی گستاخی و بی احترامی کنند. این افراد اغلب روابط ناپایداری را ایجاد می کنند. اما چیزی که شما در ابتدا در مورد آنها نمی دانید، این است که این روابط به طور مداوم چرخه ای از “ارزش دادن بیش از حد” و “تنزیل ارزش” هستند.

“همکاران صفر و یک ممکن است جزئیات ریز زندگی خود را با شما به اشتراک بگذارند. و یا حتی شروع به لاس زدن با شما بکنند.” فاستر عقیده دارد این افراد به احتمال زیاد از زندگی خسته هستند و یا به دنبال پر کردن یک کمبود یا جای خالی در زندگی خود هستند.

راه تعامل با چنین فردی چیست؟ به طور مداوم مرزهایی را تعیین کنید و خود را ملزم به رعایت آن حد و حدود بدانید.

و در نهایت…

اگر با هر کدام از این دسته افراد همکاری می کنید و احساس ناامنی به شما دست می دهد و یا نمی توانید بر روی انجام وظایف خود متمرکز شوید، بهتر است با مدیر خود در این مورد صحبت کنید. سعی کنید لیستی از تعاملات منفی که با آن فرد داشته اید، به همراه تاریخ وقوع آن داشته باشید. و اگر باز هم شرایط تغییر نکرد، می توانید با واحد منابع انسانی شرکتتان تماس بگیرید.

فاستر در انتها می گوید:

“افراد مخرب در هر زمانی در هر مکانی می توانند حضور داشته باشند. و اگر شما اقدامی انجام ندهید، آنها ریشه خواهند کرد و مانند ویروس پخش خواهند شد.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *