مهم ترین عوامل موفقیت در استارتاپ

استارتاپ ها پر از وعده وهیجان و در عین حال خطرپذیر و نامطمئن هستند. بسیاری از ایده های بزرگ هیچ گاه روی زمین پیاده سازی نمی شوند. بالعکس تعداد زیادی از ایده های مورد تردید نیز وجود دارند که با موفقیت های عظیم همراه می شوند.  اگر نگاهی اجمالی به موفقیت ها و شکست های دیگران داشته باشید، به سختی می توانید مشخص کنید که چرا یک استارتاپ موفق تر از دیگری است. دلیل اصلی این است که هیچ گاه یک عامل برای موفقیت وجود ندارد. بلکه ده ها عامل وجود دارند که می توانند باعث موفقیت در استارتاپ می شوند. در این جا توجه شما رو به ده عامل مهم جلب می کنیم که از مهم ترین عوامل موفقیت در استارتاپ به شمار می روند:

  1. ایده

به نظر می رسد قدرت ایده ی اصلی مهم ترین عامل در موفقیت کسب و کار باشد. اما این تنها یک عنصر کوچک در شکل گیری یک کسب و کار است. به عنوان مثال می توانید گوگل را در نظر بگیرید. ایده اصلی آن یک جستجوی وب تعاملی است که در آغاز توسط ده ها تن از رقبا در حال اجرا بود. اما چون طرح، اجرا و زمانبندی بنیانگذاران گوگل برتری داشت عامل کم سابقه بودن شانس موفقیت آنها را تحت تاثیر قرار نداد.

  1. رهبری

نقش رهبری در استارتاپ ها بسیار مهم است. رهبران تصمیمات را اتخاذ می کنند، چشم انداز را تنظیم و افراد را در جهت اهداف گروه به تلاش بیشتر تشویق می کنند. یک رهبر بی کفایت را در جای خود قرار دهید. خواهید دید که نه تنها تصمیمات سطح بالا کمتر موثر خواهند بود بلکه روحیه ی گروه نیزبه خطر می افتد. رهبری از مهم ترین عوامل موفقیت در استارتاپ است. هم چنین یک مدیر بامهارت و مجرب می تواند یک ایده ی ضعیف را به یک ایده ی موفق و کارآمد تبدیل کند!

  1. گروه

کارآفرینان مهم هستند، اما آنها نمی توانند کارهای بزرگ را به تنهایی دهند. در سراسر دنیا مدیران کسب و کارهای موفق، صدها نفر را به کار می گیرند. این افراد به پیشبرد اهداف یعنی نوآوری در کسب وکار و حفظ آن کمک می کنند. اگر افراد درست را برای کار استخدام کنید، هیچ گاه با مشکل مواجه نخواهید شد. در غیر این صورت، برنامه های پر طرفدار شما نیز خراب می شوند.

  1. سرمایه

سرمایه و برنامه مالی شما بسیار مهم است. نگران نباشید اگر نمی توانید یک سرمایه گذار پیدا کنید، سرمایه گذاری های شخصی و خانوادگی امکان پذیر است. پس نباید از امکان ایجاد خط اعتباری جلوگیری کنید. هنگامی که اعتبار تضمین شد، همواره به جریان پرداخت نقدی خود دقت کنید. زیرا اینجا یک حرکت اشتباه می تواند هزینه های زیادی برای شما داشته باشد.

  1. برنامه ریزی

برنامه ریزی باید از ایده ی اصلی تان کامل تر باشد. برنامه ریزی شامل اهداف، عملیات و موارد دیگر می شود. همه چیزهایی که در برنامه ریزی شما ثبت شده است، به عنوان بخشی از طرح محسوب میشود. درجه ای که شما تحقیق کرده اید و برنامه ریزی دقیق تان، احتمال موفقیت شما را تحت تاثیر قرار می دهد. برنامه ریزی باید کارهای لازم برای موفقیت در استارتاپ را پوشش دهد.

  1. اجرا

ارزش یک طرح به اجرایی شدن و عملی بودن آن است. عملی بودن نقش مهمی در موفقیت استارتاپ دارد. اگر شما  طرحی بزرگ و عالی داشته باشید اما عملی بودن آن را در نظر نگیرید، تمامی پروژه می تواند در خطر قرار گیرد. هم چنین اگر برنامه ای مناسب داشته باشید و آن را کاملا اجرا کنید. شما یک درک کلیدی ازمواردی که در طرح اصلی جواب داده یا نداده اند خواهید داشت.

  1. زمان بندی

از دیدگاه رقابتی زمان بندی اهمیت زیادی دارد. زمان بندی باعث مطرح شدن کسب و کار در بدو ورود آن به بازار می شود. برای مثال هنگامی که یوتیوب وارد صحنه شد، ده ها سرویس پخش ویدئو وجود داشت. یوتیوب در یک زمان بحرانی، یعنی دقیقا پس از اینکه اینترنت پرسرعت رواج پیدا کرد وارد عرصه شد. یوتیوب قبل از هر سرویس پخش کننده ویدئو دیگری توانست از فرصت پیش آمده بهره زیادی ببرد. مثال یوتیوب به خوبی نقش زمان بندی را به عنوان عامل موفقیت در استارتاپ را نشان می دهد.

  1. مدیریت بحران

علی رغم سخت کوشی و برنامه ریزی صحیح گاهی اوقات کارها خوب پیش نمی روند. چگونه مواجه شدن با بحران مهمتر از چگونگی پیشگیری احتمالی از آن است. یک بحرانی که ضعیف مدیریت شده، می تواند تمامی شرکت را تحت خطر قرار دهد. پس بادقت بر روی نحوه مدیریت بحران که از مهم ترین عوامل موفقیت در استارتاپ به شمار می رود کار کنید.

  1. بازاریابی

چگونه محصولات حاصل از کسب وکار را بسته بندی کرده و برای آن ها بازار پیدا کنیم؟ یک محصول جدید و گمنام که به شیوه ای جذاب، هیجان انگیز و منحصر به فرد نام گذاری شده است. این محصول همیشه از محصولاتی که دارای نام تجاری ساده  و به یادنماندنی هستند فروش بهتری پیدا می کند. این نکته ممکن است غیرضروری یا پیش پا افتاده به نظر برسد، اما به شدت بر تصمیم خرید مشتری تاثیر می گذارد.

  1. رشد

در نهایت، مسیری که برای رشد انتخاب می کنید نقش مهمی در نحوه پایان دادن به کار توسط شما دارد. اگر رشد شما با سرعت زیاد همراه باشد خود را ضعیف نموده و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهید کرد. رشد با سرعت کم نیز شما را به جایی نخواهد رساند. پس به یک تعادل برسید و با دقت در مورد مسئله رشد تصمیم بگیرید.

اگر شما به هر یک از این عوامل به طور عینی نگاه کنید می توانید بگویید که کسب و کارتان با خواسته های شما مطابقت دارد یا فراتر از آنهاست. آیا شانس شما برای پیشبرد اهداف موفقیت آمیز است یا خیر؟ اگر هریک از عوامل بالا را ضعیف میدانید، می توانید با اختصاص دادن زمان و منابع بر نقطه ضعف کسب وکار خود غلبه نمایید. برای برخی از عوامل مانند زمان بندی و اجرا، این نوع ارزیابی می تواند تقریبا غیرممکن باشد، کارهای لازم را در جایی که می توانید شانس خود را برای موفقیت به حداکثر برسانید، انجام دهید.

 ثبت نام در رویداد

 مطلب مرتبط: Lean Startup

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *