نکات کلیدی استارتاپ در 60 ثانیه

وقتی میخواستیم برنامه ها و فعالیتهای استارتاپ ویکند را زمانبندی کنیم، همین طور اتفاقی 60 ثانیه را انتخاب نکردیم. بلکه می خواستیم کارمان قابل اجرا و عملی باشد. به عبارتی می خواستیم تمام نکات کلیدی استارتاپ در 60 ثانیه را بیان کنیم. اگر به افراد بیشتر از این وقت بدهیم که ایده شان را مطرح کنند زمان زیادی را به هدر می دادیم و همه نمی توانستند ایده های خود را ارائه دهند.

چرا نکات مهم استارتاپ در 60 ثانیه

اما دلیل مهمتر این بود که:اینکه 60 ثانیه تقریبا تمام مدت زمانی است که شما وقت دارید که در یک آسانسور ایده کلی کمپانی تان را برای یک فرد غریبه تشریح کنید.بعد از آن که یک دقیقه تمام شد شما دیگر توجه طرف مقابل را از دست خواهید داد.حتی اگر یک ملاقات از پیش تعیین شده هم با کسی داشته باشید که طولانی تر باشد،اگر نتوانید با اولین کلماتی که ادا میکنید توجه طرف مقابل را جلب کنید، افراد معمولا علاقه خود را از دست می دهند و دیگر گوش نمی کنند. بنابراین بهترین کار این است که 60 ثانیه را جدی بگیرید. توصیه ای که ما داریم تا بتوان از وقت به نحو احسن استفاده کرد، زمان بندی کردن به این ترتیب است: (این روش را Friday Pitch fire  مینامند.)

مطلب مرتبط: سیر تکاملی یک استارتاپ از ایده تا بلوغ

  • 5 تا 10 ثانیه:معرفی خودتان.
  • 10تا 20 ثانیه:مطرح کردن مشکلی که محصول یا سرویس شما قرار است حل کند.
  • 10تا 20 ثانیه:راه حلی که شما ارائه می دهید.
  • 5 تا 10 ثانیه:در تیم تان به چه کسی نیاز دارید؟

نحوه ارائه ایده

به تجربه ثابت شده که شرکت کنندگان زیادی روی مورد اول یعنی معرفی خودشان تکیه دارند. وقتی دارید ایده تان را برای اولین بار به عنوان یک کمپانی استارتاپ مطرح میکنید،مخاطبان شما میخهواهند چیزهایی راجع به شما بدانند و یا اینکه آیا تجربه ای  در این زمینه داشته اید یا نه! مثلا فردی که میخواست کمپانی ای را،راه اندازی کند که هر ماه از طریق ایمیل یک اسباب بازی غافلگیر کننده برای بچه ها بفرستد، اشاره کرد که قبلا در کار اسباب بازی بوده است که این مسلما به صحبتهایش اعتبار بیشتری داد.

در نظر داشته باشید که که افراد در استارتاپ ها خیلی علاقه ای به این ندارندکه بدانند شما اصلا کجا درس خوانده اید،چه برسد به اینکه درستان را تمام کرده اید یا نه!

لازم است هرچه سریعتر بروید سر اصل مطلب.مهمترین قسمت صحبت شما زمانی است که در مورد مشکل مورد نظرتان توضیح میدهیدو یا مخاطبانتان را با نقطه درد (Pain-Point) یا همان مشکلی اصلی که قرار است ایده شما حل کند، آشنا می کنید. یادمان هست که یکی از شرکت کنندگان در یکی از رویداد ها بلند شد و گفت که اخیرا برای تولد همسرش هدیه های خریده بوده که پول زیادی هم برایش داده بوده اما وقتی آنرا به همسرش دادهاو اصلا از آن خوشش نیامده.

ایده او چه بود؟

حالا او ایده اش این بود که وبسایتی ایجاد کند که به مردان در خرید هدیه برای همسرانشان کمک کند، و این ایده بعد از تعریف کردن آن داستان برای حاضرین کاملا قابل هضم بود و آنها آنرا کاملا پسندیدند،کدام مردی در بین حضار بود، که تجربه مشابهی نداشته باد؟همه آنها علاقمند شده بودند که یک سر به وب سایت “Man Shopper” بزنند.

یکی دیگر از کارآفرینان از مشکلات و دردسر مکالمات تلفنی چند نفره (Conference Calls) شاکی بود.چه کسی بود که این که این تجربه آزاردهنده پشت خط ماندن های بی پایان،در انتظار اینکه بقیه ارتباط تلفنی شان برقرار شوند و بعد کلا بی خیال مکالمه تلفنی شدن را نداشته باشد؟چه شما مسئول باشید چه نباشد کل این جریان آزاردهنده است.

فردی که راه حلی برای این مشکل ارائه داد از صدای یکنواخت اتوماتیکی استفاده کرده بود که در خواست کد 6 رقمی را تکرار میکرد و تعداد افراد پشت خط مکالمه گروهی گروهی را اعلام میکرد و بعد وقتی ادامه داد که او میتواند راهی پیشنهاد کند که تلفن شما بطور خودکار ،وقتی زمان تلفن کردن شما میرسد، زنگ بزند،توجه همه را به خود جلب کرد.

وقتی در فکر این هستید که چطور یک مشکل را توضیح دهید،چه میخواهد به یک جمع باشد یا یک سرمایه گذار یا همسرتان،باید فقط به همان جنبه مشکل فکر کنید.یک چیزی کم است ،مشکلی وجود دارد که ایده شما قرار است آنرا حل کند.

راه حل تان را در یک جمله ارائه دهید

و اما راه حل تان چطور باید باشد ؟ باید بتوانید آنرا در یک جمله خلاصه کنید ، برای یک دقیقه از تمام آن موارد جالبی را که دوست دارید در محصولتان بگنجانید صرف نظر کنید و فقط بر روی کلیت محصولتان تمرکز کنید و اینکه چطور می توانید مشکلی را که مطرح کرده اید را حل کنید ؟ اگر شما توانسته باشید مشکل را به بهترین شکل مطرح کنید ، توضیح راه حلتان خود به خود پیش خواهد رفت.

حالا وقت آن است که محصولتان را مارک گذاریBrand) )کنید (بعبارتی یک نام برای برند خودتان انتخاب کنید!) . نامی را برای کمپانی تان انتخاب کنید، حتی اگر موقت باشد و آن اسمی نباشد که تا آخر کار بخواهید آنرا حفظ کنید . مهم است که در ذهن افراد نامی را حک کنید.

پایان 60 ثانیه

وقتی شرکت کننده ها ۶۰ ثانیه شان را تمام می کنند بدون آنکه اسمی برای ایده شان ذکر کرده باشند ، ما معمولا از آنها می خواهیم قبل از ترک سن همانجا اسمی از خودشان برای ایده شان در بیاورند . چون افراد حاضر در جلسه هر یک دقیقه به یک دقیقه، در حال شنیدن و ارائه ایده های جدید شرکت کنندگان هستند ، لازم است به آنها چیزی بدهید که حداقل شما را در میان آن همه جمعیت به ذهن بسپارند و بعد بتوانند بخاطر بیاورند. تمام این توصیه ها در رابطه با نحوه ارائه ایده تان ، مهم و قابل تامل هستند. تمام این ها لازمند اما کافی نیستند.

در پایان

چرا که شما به شور و اشتیاق هم نیاز دارید. حتی اگر آخرین نفر باشید که بخواهید محصولتان را معرفی کنید ، که گاهی اینطور می شود. باید همان قدر ذوق و اشتیاق نشان دهید که انگار آغاز برنامه است. شما با شرکت در استارتاپ ویکند در واقع سعی دارید کاری کنید که افراد آنجا دو روز آینده از زندگی شان را وقف کار کردن با شما کنند و حتی به دنبال ایجاد ارتباطاتی مهمتر در دنیای واقعی هستید . به همین دلیل لازمست اول خودتان به ایده تان تعهد لازم را نشان بدهید و نیز بتوانید توجه و تعهد دیگران را هم جلب کنید.

 

ثبت نام در رویداد

 

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *