نوآوری ناب (Lean Startup)

راه اندازی یک شرکت جدید همواره با دغدغه‌هایی از قبیل اینکه آیا این یک شروع فناوری، یک کسب و کار کوچک و یا یک ابتکار در یک شرکت بزرگ است، مواجه می‌باشد. با توجه به فرمول دهه های گذشته، شما یک طرح کسب و کار را مینویسید.

سپس آن را با سرمایه گذاران به اشتراک گذاشته، تیم را جمع آوری کرده، و در نهایت یک محصول را معرفی می‌کنید. به همان اندازه که بتوانید، شروع به فروش می‌کنید. و در نقطه ای از فراز و نشیب های پیش رو، احتمالا دچار شکست خواهید شد. مطابق تحقیق جدیدی از مدرسهکسب و کار دانشگاه هاروارد : 75 درصد از تمام استارتاپ ها با شکست مواجه می‌شوند.

اما به تازگی با پیدایش یکی از مهمترین متدهای تعادل، که می تواند ریسک های راه‌اندازی یک کمپانی را کمتر کند. روش شناخته شده‌ای به نام Lean Startup “راه اندازی ناب” ابداع شده است و از آزمایشات در مورد برنامه ریزی دقیق، بازخورد مشتری در برابر شهود و طراحی تکراری در طراحی توسعه سنتی استقبال می کند.

اگر چه این روش تا حدی کهنه است اما مفاهیم آن مانند “Minimum viable product” و “Pivot” سریعا در دنیا راه اندازی شده و ریشه گرفته و مدارس تجاری هم اکنون برنامه های خود را برای تدریس به آنها تطبیق داده اند.

رویکرد علمی

راه اندازی ناب یک رویکرد علمی برای ایجاد و مدیریت استارتاپ فراهم می‌کند و فرآیند تحویل محصول مورد نظر به دست مشتریان را تسریع می‌بخشد. همچنین این متد به ما می‌آموزد که چگونه استارتاپ خود را مدیریت کنیم، چگونه آنرا هدایت کنیم ، چه زمان اعمال تغییر داشته باشیم و در چه شرایطی برای تحقق و رشد کسب‌و‌کارمان با بیشترین شتاب در یک مسیر تلاش کنیم. در واقع این متد یک رویکرد اصولی برای توسعه‌ی محصول جدید است.

مطلب مرتبطمهم ترین عوامل موفقیت در استارتاپ

امروزه خیلی از استارتاپ ها با تصور اینکه ایده‌ی کاربردی و مورد نیاز مشتری را پیدا کرده اند، بدون تحقیق، بررسی و حتی بدون نمایش یک حالت ابتدایی از محصول در راستای آینده‌نگری کسب‌و‌کار ،شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند. در نهایت پس از صرف هزینه های بالا، با ارائه‌ی محصول ایجاد شده که تضاد قابل توجه‌ای نسبت به نیاز مشتری دارد، استارتاپ با شکست مواجه می‌شود.

“با استفاده از رویکرد راه اندازی ناب، شرکت ها می توانند یک اصول بدون هرج و مرج با بهره گیری از ابزارهایی برای تست یک چشم انداز به طور مداوم، ایجاد کنند.

در اینجا به 4 نکته‌ی حائز اهمیت که میتواند موفقیت استارتاپ را رقم بزند اشاره می کنیم:

  • حذف عدم قطعیت

فقدان یک فرآیند مدیریتی منحصر به فرد منجر به ایجاد یک موسسه‌ی انسانی، در راستای تولید یک محصول یا خدمات در شرایط عدم قطعیت، شده است و همه‌ی تمرکز موسسه بسمت ایجاد محصول می‌باشد. آنها یک رویکرد فقط آن را انجام بده که تمام اشکال مدیریت را نادیده میگیرد، بکار گرفته اند.

اما این تنها گزینه نیست. Lean صرفا صرف پول کمتر و یا پیشگیری از شدت شکست نیست. این مفهوم در مورد ایجاد یک فرآیند، روش شناسی در مورد توسعه یک محصول است. لذا با بکارگیری روش‌هایی جهت بررسی مداوم چشم انداز و اعمال نظر مشتریان در حین تولید محصول می‌تواند موفقیت استارتاپ ما را تضمین کند.

  • هوشمندانه عمل کنیم

متدولوژی راه اندازی ناب به عنوان یک فرضیه مطرح است که هر استارتاپ یک آزمایش بزرگ است که تلاش می کند تا به یک سوال پاسخ دهد. سوال مورد نظر این نیست که ” آیا این محصول می تواند ساخته شود؟ ” در عوض، سوالات عبارتند از: ” آیا این محصول باید ساخته شود؟ ” و ” آیا می توانیم یک کسب و کار پایدار در اطراف این مجموعه محصولات و خدمات ایجاد کنیم؟” فارغ از فرضیه‌ی نظری بالا، این اولین محصول است.

اگر موفقیت آمیز باشد، به مدیر اجازه می دهد تا با تیم خود شروع به کار کند، اعضای اولیۀ خود را اضافه کند، کارکنان را برای هر آزمایش و یا تکرار اضافه کند و در نهایت شروع به ساخت یک محصول کند. تا آنجایی که محصول آماده ارائه شود. در حال حاضر مشتریان را ایجاد کرده است. در اینجاست که محصول بدست آمده مشکلات واقعی را حل خواهد کرد و مشخصات دقیق را برای آنچه که باید ساخته شود، ارائه می دهد.

  • اجرای متد MVP

یک جزء اصلی از روش نوآوری ناب، حلقه‌ی ” بازخورد حین ساخت و اندازه گیری یادگیری ” است. اولین قدم، شناسایی مشکل است که باید حل شود و سپس تولید یک محصول قابل رشد با حداقل ویژگی minimum viable product (MVP)، برای شروع سریعتر چرخه‌ی یادگیری و ارتقاء محصول.

هنگامی که MVP ایجاد می شود، استارتاپ می تواند در راستای حفظ و رشد محصول کار کند. این شامل اندازه گیری و یادگیری می شود و باید شامل معیارهای قابل اجرا باشد که می تواند سوال و علت را اثبات کند.

استارتاپ همچنین از یک روش توسعه تحقیقاتی به نام “پنج Whys”  استفاده می کند که سوالات ساده ای برای مطالعه و حل مشکلات در طول مسیر تولید محصول اعمال می‌کند. هنگامی که این فرآیند اندازه گیری و یادگیری درست انجام می شود، مشخص خواهد شد که در شرکت یا راهبران کسب و کار حرکت رخ می دهد یا خیر. اگر نه، نشانه آن است که زمان چرخش یا اصلاح دوره‌ی ساختاری برای تست فرضیه جدیدی درباره محصول، استراتژی و محرک رشد است.

  • یادگیری معتبر

پیشرفت در تولید با تولید محصولات با کیفیت بالا اندازه گیری می شود. واحد پیشرفت برای نوآوری ناب معتبر بودن یادگیری است. هنگامی که کارآفرینان یادگیری معتبر را در بر بگیرند، روند توسعه می تواند به طور قابل ملاحظه ای تغییر یابد.

هنگامی که شما بر روی بدست آوردن چیزهای مناسب برای ساختن تمرکز می کنید، چیزی که مشتریان می خواهند و برای آن هزینه می‌کنند، نیازی نیست چند ماه منتظر محصول بتا برای تغییر جهت شرکت باشید. در این حالت، کارآفرینان می توانند تولید محصول را به طور یکنواخت و لحظه به لحظه با اهداف خود تطابق دهند.

ثبت نام در رویداد

 

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *